Derfor bør du ikke blande bedrifts- og privatøkonomi!

Har du blandet bedrifts- og privatøkonomien? Da er det fare for å gå på en smell! Unngå det med disse rådene.

Det kan fort bli både dyrt og tidkrevende å rydde opp, dersom bedrifts- og privatøkonomien har blitt blandet sammen. Er man flink til å skille mellom disse to, vil du slippe mye arbeid i ettertid. Det er nemlig slik at de fleste som driver en bedrift må føre regnskap, enten dette er et AS eller et lite firma / selvstendig næringsdrivende.

Det er regnskapet som danner grunnlaget for hvorvidt myndighetene kan se at du har gjort alt etter loven. Det betyr at et nøye ført og korrekt regnskap kan være en ordentlig sikringssele og at regnskapet for bedriften din ikke må blandes med din privatøkonomi.

Hvem er regnskapspliktige?

Er du regnskapspliktig, må du sende inn et årsregnskap hvert år. Driver du for eksempel et lite enkeltpersonforetak hvor du tjener under 50 000 kroner i året, og ikke er registrert i Merverdiavgiftsregisteret, vil du ofte kunne slippe unna leveringen av både årsregnskap og næringsoppgave.

Det er uansett viktig å huske at du likevel må dokumentere alle inntekter og utgifter til bedriften din og oppbevare disse etter bokføringsreglene. Dersom du er usikker på hvilke regler som gjelder for akkurat deg, kan du besøke sidene til Skatteetaten.

Hvordan holde styr på regnskapet for bedriften?

Skal du gå i gang med en mer systematisk metode for bedriftens regnskapsføring, bør du starte med å opprette en egen konto for foretaket. I stedet for å betale for virksomhetens utgifter med din private konto, bør du bruke bankkontoen til bedriften. Dette sikrer starten på et mer ryddig og oversiktlig regnskap.

Prøv å ha en viss forutsigbarhet i uttakene fra bedriftskontoen. Håndter lønnsutbetalinger på en bestemt tid, og gjør større overføringer til privatkonto en eller to ganger i måneden.

Da slipper du en masse småtransaksjoner og kan samtidig redusere sjansen for å bruke firmakortet ditt på dine private kostnader. Noter gjerne ned hvorfor pengene tas ut og hva de går til – da får du en bedre oversikt over hva du bruker penger på.

Det er viktig at du dokumenterer inngående og utgående transaksjoner som bilag i bedriften. Her skal det fremkomme informasjon vedrørende partene som sender inn eller mottar faktura, samt beløp og dato. Dette kan utgjøre store forskjeller, og kan føre til en slitsom sykeperiode. Når ro og tid til å bli ordentlig frisk skulle stått i sentrum, kan man bli liggende og vri seg i urolighet grunnet engstelser for økonomien.

Bruk moderne verktøy

Vil du få en enda bedre oversikt og slippe alle papirer? Da bør du vurdere en mer moderne metode for regnskapsføring. Ved å flytte regnskapet til en skybasert løsning, vil du oppleve at du har et mer oversiktlig og effektivt system.

Her får du muligheten til å samhandle med regnskapsfører, kunder og kolleger på en smidig måte. Du har konstant tilgang til et oppdatert regnskap og nøkkeltall for din bedrift. I tillegg er det enkelt og kostnadseffektivt å føre regnskapet i skyen. Ta del i de fordelene fremtidsrettede verktøy gir deg.

Hva skal du gjøre dersom du har blandet bedrifts- og privatøkonomi?

Dersom du har blandet bedrifts- og privatøkonomien din, har du sannsynligvis behov for litt opprydningshjelp. Med oss på laget, vil ryddesjauen gå som smurt. Vi forenkler hverdagen din med gode, skreddersydde løsninger for din bedrift og dine behov. På den måten sikrer du deg korrekt regnskapsføring, slik at du kan lykkes med din bedrift på kort- og lang sikt.

Ta kontakt med oss for ryddehjelp eller andre spørsmål!

ikke bland bedrifts- og privatøkonomien

Vil du lese flere artikler som denne?

Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev!