Dette bør du ha kontroll på om du har eget foretak

Å drive sitt eget foretak kan fort bli komplisert hvis du ikke sørger for struktur og orden fra dag én. Her kommer derfor en rekke tips og triks det kan være verdt å legge seg på minne.

Det er mye å holde orden på med eget foretak. Frister skal overholdes, du skal ha kontroll på bilag og samtidig skal du drive bedriftens kjernevirksomhet. Nøkkelen til suksess er oversikt og en gjennomtenkt plan.

Finn ut hva slags selskap som passer best for deg

Alle som etablerer seg som selvstendig næringsdrivende må ta stilling til hvilken selskapsform de skal velge. Dette er et spørsmål som ofte dukker opp i forbindelse med nyetablering, men også et spørsmål allerede etablerte næringsdrivende burde stille seg selv – har jeg korrekt selskapsform?

Les også: Enkeltpersonsforetak eller AS – hva bør jeg velge?

Dette bør du ha kontroll på om du har eget foretak

Lag en grundig forretningsplan

Som med det meste annet i livet, er det fordelaktig å lage seg en oversiktlig plan, en forretningsplan i dette tilfellet. Slik sikrer man ikke bare overfor seg selv å ha et strukturert foretak med klare retningslinjer, men det kan også være gunstig å ha for å understreke din seriøsitet overfor eksisterende og potensielle kunder.

En forretningsplan begynner gjerne med en innledning der du tar for deg person- og virksomhetsopplysninger. Deretter følger forretningsidéen og en beskrivelse av produktet eller tjenesten du tilbyr.

Planen bør også inneholde en oversikt over markedet du opererer i, herunder hvem kunden er, hvilket geografisk marked du tilhører og hvem konkurrentene dine er.

Videre bør du utarbeide en markedsstrategi og lage en oversikt over økonomien; budsjetter, kapitalbehov og finansiering. Helt til sist kommer handlingsplanen. Den inneholder hva som skal gjøres, av hvem og når. Planen skal sikre at tiltakene blir gjennomført til avtalt tid.

Sørg for at du setter den rette prisen

Å ha et objektivt syn på prising kan ofte være vanskelig fordi det man tilbyr gjerne oppleves personlig – særlig om foretakets tjenester har gått fra å være en hobby til å bli et levebrød.

Det gjelder å finne den gylne middelveien der man tar seg nok betalt for arbeidet, samtidig som man tiltrekker seg så mange kunder som mulig. Har du ikke den lengste erfaringen å vise til, kan det lønne seg å senke prisene på tjenestene du tilbyr, frem til du har opparbeidet deg en tilstrekkelig lang CV og gode nok referanser. Riktig prisstrategi vil naturlig nok avhenge av flere forhold, slik at man må ha et bevisst forhold til hvordan man entrer markedet

Selv om det er lett å bli lokket av en potensiell høy andel interessenter, er det svært mange som gjør én tabbe: De setter prisen for lavt. Dette kan være fordi de ikke har tenkt gjennom at prisen må være høyere hvis du leverer en tjeneste (næringsinntekt) enn hvis du er ansatt (lønnsinntekt).

Med eget foretak sitter du selv på all risiko og ansvar. I motsetning til å være ansatt, må man bruke tid på administrative oppgaver, arbeid som gjerne tar lengre tid enn først antatt. Dette letter jobben for oppdragsgiver og dermed er det naturlig at prisen må være høyere.

I tillegg skal dine inntekter dekke alle kostnader i foretaket ditt, eventuelle sykedager, barns sykedager og så videre.

Hold av penger til forskuddsskatt

Når man driver et enkeltpersonsforetak, plikter man å betale forskuddsskatt fire ganger per år. Beløpet utgår fra antatt inntekt. Som nystartet skal du altså varsle Skatteetaten om hvor mye du antar at du vil gå i overskudd. På bakgrunn av dette får du deretter et krav om forskuddsskatt.

Vær nøye med å sette av penger til dette på en egen, låst konto. Husk også å betale innen fristen, slik at du unngår å måtte betale skatten for hele året på én gang.

Skaff deg en regnskapsfører

Å drive et selskap krever god oversikt over selskapets økonomi. Flere forutsetninger bør være på plass for å få en ønsket oversikt. God orden og gode rutiner er avgjørende for å få et brukervennlig og korrekt regnskap. Det som virker overkommelig i starten, kan brått bli en kilde til både stress, frustrasjon og unødvendige utgifter når foretaket ditt vokser – både i ansatte og antall kunder.

Derfor anbefales det at du ansetter en regnskapsfører, eller kjøper regnskapstjenester fra et regnskapsbyrå. Denne personen kan hjelpe deg med å legge opp en god kontoplan og avklare hvilke rapporter du trenger til hvilke tider, samt utvikle gode rutiner tilpasset deg. En svært viktig faktor er å ha oppdaterte og korrekte regnskap tilgjengelig.

Det er et omfattende regelverk som skal håndteres og nettopp derfor lønner det seg ofte å få profesjonelle til å bistå deg.

Det finnes mange ulike pakkeløsninger for regnskapsførere. Dersom du ønsker å fokusere på tjenestene foretaket ditt tilbyr, velger du en modell for total regnskapstjeneste med forutsigbare kostnader. Alternativt kan du se på en løsning med arbeidsdeling. Dette passer godt for deg som føler at du kan en del, men ikke alt. Da kan du gjøre noe selv og overlate resten til regnskapsfører. Det er ikke alle regnskapsførere som tilbyr denne arbeidsdelingen, men noen gjør det.

Les mer: Derfor bør du velge en regnskapsfører

Husk å skille privatøkonomi og bedriftens økonomi

En annen vanlig feil mange gründere gjør, er ikke å adskille bedriftens økonomi fra den private. Som AS er dette er krav, men det anbefales også at dette gjøres når man har et enkeltpersonsforetak. Husk at det bare er fradragsberettigede kostnader knyttet til driften en får fradrag for, ikke private innkjøp. Sørg for å ta vare på alle kvitteringer.

Mange tar lett på akkurat dette. Kvitteringer er å regne som verdipapir, og gir deg fradrag slik at du ikke ender opp med å betale mer skatt enn nødvendig. Dersom man bruker et skybasert regnskapssystem ,er dette enda enklere, da kan man ta bilde av kvitteringen med smarttelefonen, laste opp bilaget, og kaste kvitteringen.

Disponer tiden din riktig

I et enkeltpersonsforetak står og faller det meste på deg, derfor er riktig bruk av tiden helt essensielt. Det kan være forbausende lett å spore av med mye forstyrrelser rundt seg.

Plutselig har tiden gått unna i en rykende fart, arbeidstiden er over, men du er langt ifra ferdig med dagens gjøremål. Da ender du opp med å måtte jobbe videre inn i kvelden. Hva gikk galt? En sen morgen, en lang lunsj eller det som føles som et raskt blikk nedover en feed på sosiale medier; tidstyvene er mange.

Jobber du ineffektivt når du er hjemme, kan det være lurt å finne seg et fast arbeidssted. Dette kan enten være et kontor du leier, et bibliotek eller en rolig kafé. Bestem deg på forhånd for når arbeidsdagen din starter og slutter, i tillegg til hvor lange pauser du skal ha.

For å holde effektiviteten oppe, lønner det seg å ta flere, korte pauser. Kommer du deg i gang til avtalt tid på morgenen og jobber effektivt de satte timene, kan du ved arbeidsdagens ende avslutte med god samvittighet.

Lag deg både dagsplan og ukeplan som du følger til punkt og prikke. Start med de oppgavene som har mest betydning for inntektene dine og samle det administrative i bolker. Ble du ikke ferdig med ukas gjøremål? Da må du enten fire på kravene eller skjerpe konsentrasjonen den påfølgende uka.

Har du spørsmål eller ønsker hjelp til regnskap og lønn for ditt foretak, ta kontakt med oss for et uforpliktende tilbud!

Vil du lese flere artikler som denne?

Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev!