Dette burde du vite om MVA

Mv-hva? Hvis du har spørsmål angående merverdiavgift burde du sette deg inn i hva det betyr for din virksomhet. Her har du en enkel innføring.

For mange nye næringsdrivende vil merverdiavgift være noe nytt å sette seg inn i. Ganske fryktinngytende dersom man aldri har satt seg inn i det tidligere. Derfor har vi laget denne enkle oversikten over det viktigste du trenger å vite.

Hva er merverdiavgift?

Merverdiavgift er egentlig noe vi alle har et forhold til, men kanskje uten å være klar over det. Det er denne avgiften vi betaler til staten hver gang vi kjøper varer eller tjenester. Som forbruker vil det sjeldent være noe man tenker over, det er bare noen tall på kvitteringen, men som bedrifter blir det straks litt mer komplisert.

Det at det blir mer inngående for bedrifter er egentlig bare en bra ting. Det er nemlig slik at på de varer og tjenester du kjøper til bedriften ofte gir MVA-fradrag. Og det sparer deg ganske mange kroner i løpet av et år.

Les også: Slik sikrer du feriepenger som selvstendig næringsdrivende​

Tre avgiftssatser

Avgiftssatser deles inn i tre ulike satser. Den generelle satsen er 25%, den reduserte satsen er på 15% og lav sats er satt til 12% (2018). Normalsatsen (25%) omfatter alt som ikke har redusert sats eller omfattes av avgiftsfritak. Næringsmidler har redusert sats (15%), men dette gir sjelden MVA-fradrag i regnskapet.

Hva gjelder den lave satsen er den mer detaljert.

Eksempler på varer og tjenester med lav sats (12%):

  • NRK-lisens
  • Taxi
  • Kinobilletter
  • Overnatting på hotell
  • Næringsmessig utleie av fritidseiendom
  • Campingvirksomhet
  • Utleie av lokaler til møter eller konferanser
  • Diverse inngangsbilletter (museum, galleri, fornøyelsespark, store idrettsarrangement og opplevelsessentre).

Det er med andre ord mye som kan skrives av når du skal levere MVA-oppgave. Så da er det bare å ta vare på kvitteringer i bedriftssammenheng og sette dem i system!

Les også: Beregne skatt som selvstendig næringsdrivende

Unntatt fra beregning av MVA

Det er forskjell på inngående og utgående merverdiavgift. Den utgående er det næringsdrivende som er registrert i merverdiavgifts-registeret krever inn av dine kunder på vegne av staten. Den inngående er det du betaler som næringsdrivende når du handler varer eller tjenester til virksomheten. Det er denne som du vil ha mulighet til føre som fradrag.

Hva gjelder den utgående merverdiavgiften er det viktig at du ikke anser dette som dine penger. Legg dem til side og ikke rør dem før du skal betale dem inn til skatteetaten. Det skal stå på fakturaen du sender ut til dine kunder hva som er MVA. Bruker du et regnskapssystem til å fakturere gjøres dette automatisk.

Det er bare næringsdrivende som er registrert i merverdiavgiftsregisteret som har mulighet til å føre fradrag på avgift på varer som er handlet inn i bedriftsøyemed – med andre ord så holder det ikke å ha registrert et foretak.

Du kan føre fradrag på følgende:

  • Varer for videresalg
  • Produkter eller tjenester som inngår i den daglige driften
  • Materiell eller tjenester for videreutvikling og kompetanseheving

I et regnskapsprogram vil du enkelt kunne få oversikt over inngående- og utgående merverdiavgift til enhver tid. Dette kan være grunn nok til å vurdere å skaffe seg et egnet økonomisystem som passer din bedrift.

Les også: Er du klar for å levere næringsoppgave for enkeltpersonsforetak?

Når blir man MVA-pliktig?

Så snart du har passert beløpsgrensen på 50 000,- må du registrere deg i MVA-registeret. Dette må tjenes inn over en periode på tolv måneder.

Det som gjør registreringen litt komplisert er at man ikke har lov til å fakturere med MVA før man har passert beløpsgrensen, men fakturaen som gjør at du overstiger 50 000,- skal det være MVA på. Det betyr at du må etterfakturere MVA når registreringen din har gått igjennom. Det er også mulighet for å ettersende kreditnota når faktureringen er gjennomført, for så å fakturere på nytt når du er registrert. Deretter fakturerer du alltid med merverdiavgift, med mindre du fakturerer noe som er unntatt MVA, selvfølgelig.

Registrering gjør du gjennom Altinn. Da sender du ganske enkelt en søknad om registrering i merverdiavgiftsregisteret.

Per kvartal eller per år

Som en standard betales MVA terminvis. Terminene er på to måneder, og meldingen skal være levert innen betalingsfrist. Du betaler inn skyldig beløp innen en måned og ti dager etter utløpet av hver termin. Terminene ser slik ut:

  • 1. termin – 10. april
  • 2. termin – 10. juni
  • 3. termin – 31. august
  • 4. termin – 10. oktober
  • 5. termin – 10. desember
  • 6. termin – 10. februar

Dersom du omsetter for mindre enn 1 million i året kan du søke om å levere årlig istedenfor å levere terminvis. Da må du være streng med deg selv og setter av alt av MVA på en egen konto du ikke rører før det skal betales inn.

Har du spørsmål?

Det å manøvrere seg gjennom MVA-landskapet kan være utfordrende. Og dette er jo bare i tillegg til alt annet som må gjøres med regnskapet! Hos View Frilans får du et digitalt regnskap i skyen, hvilket gjør at du effektivt får oversikt over alt som har med MVA å gjøre.

I tillegg jobber vi hele tiden for at våre kunder skal lykkes, og derfor kombinerer vi dette økonomisystemet med rådgivningstjenester dersom det er ønskelig. Har du noen spørsmål? Ta kontakt med oss, da vel!

Dette burde du vite om MVA

Vil du lese flere artikler som denne?

Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev!